torsdag 6 maj 2010

Host! Låna till skatt?

Medan jag var ute och knackade dörr med Tobias så hände det uppenbarligen mycket oväntade saker. Miljöpartiet har på sistone varit mycket bra på att leverera konstiga oneliners. Häromdagen var det Wetterstrand som inte skulle ta tillbaka förmögenhetsskatten utan de skulle införa en skatt som riktar sig till förmögna...
Igår är det deras ekonomiske talesman Valtersson som tycker att höjd fastighetsskatt är en mycket bra idé. Och har man inte råd att betala den kan man alltid sälja huset eller ta ett lån. -Det är en möjlighet som inte alla har...

Nej, sannerligen inte. Änne mer besynnerligt blir det ju när Finansinspektionen föreslår att man ska bli restriktivare med belåning för att inte skapa någon bostadsbubbla.

Kan någon förklara hur det hänger ihop?

Länkar: Ekot, SvD, Adam, Stefan, Mary, Edvin, Thomas, Per, Thomas, Jonas,

2 kommentarer:

  1. Finansinspektionen:
    Det kan jag förstå och jag tycker det är ett bra sätt att svalka ner marknaden. De som kan detta säger att det inte kommer göra någon skillnad, men jag är av annan åsikt.

    Om man köper en lya på 4 miljoner och måste pynta 15% kontant betyder det 600.000 kronor... så det är en ansenlig summa pengar.

    Så... Om det finns 50 intressenter på en bostad vid 3 miljoner så lär ju knappast priset trissas då det samtidigt är förknippat med en ansenlig del eget kapital.

    Folk kommer helt enkelt inte ha råd att bo dyrt. Hur detta inte kan påverka prisbilden är för mig en gåta! Man får spara sina egna pengar, helt enkelt... Men för många kan det komma som en otrevlig överraskning...

    Men jag tror hela västvärlden skulle må bra av en mer återhållsam och sundare inställning till pengar och ekonomi.

    Jag förstår inte att det skulle vara ett misstag, ut nationell synvinkel, att folk faktiskt ska ha råd att bo där dom bor!! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte i första hand 85% gränsen jag vänder mig emot. Jag kan också se fördelar med att man måste ha en del eget kapital, för att man inte ska förköpa sig. Men samtidigt som bankerna och fi vill lägga restriktioner så tycker Mp att vi ska låna mer pengar. För att ha råd att betala en skatt de vill lägga på.
    Det låter som ett mycket osunt förfarande. Låna kan man göra till investeringar, inte till löpande utgifter.
    Får hoppas att det här var en tankevurpa från Valterssons sida och inte ett genomtänkt förslag.

    SvaraRadera