Bra helger är sånna som är blandade och händelserika. Den här helgen är ett ypperligt exempel. Trädsgårdsarbete, gäster, vårfest, köksrenovering och så en rejäl dos politik.
Ikväll träffades vi alliansare som sitter i barn- och bildningsnämnden. Det är snart dags för budget och det vi måste börja fila på vårt förslag. Inom både barnomsorg och skola är det oerhört mycket som kan bli bättre i Hallstahammar och ju mer vi arbetar med planer, budgetar och förslag så är det två saker vi återkommer till som saknas mest av allt. Långsiktighet och marknadsföring. Kommunen behöver långsiktiga planer för hur skolresultaten ska bli bättre, för att alla elever ska trivas och må bra och för hur de ökande antal barn i förskolan ska få plats och få så bra start i livet som möjligt.
När det gäller marknadsföring så är de styrande precis livrädda för allt vad konkurrens heter. Det är omöjligt att få dem att se fördelarna med att vara fler som strävar åt samma håll. Just nu så har vi 125 barn för mycket i förskolan. Det är ju en ypperlig chans att starta en alternativ förskola, att uppmuntra till dagbarnvårdare eller något annat alternativ, som komplement till den kommunala förskolan. Det finns lediga lokaler som skulle bli utmärkta för barn, här har vi ju också en väldigt hög strukturkostnad så att starta något här är en bra affär för vederbörande.
Det som behövs för att det ska bli verklighet är ju marknadsföring. Kommunen har lyckats ganska bra med sitt "Bo hos oss" men nu när folk flyttar hit måste vi ju också erbjuda bra service. Den marknadsföringskampanjen har slagit väl ut, ganska troligt att även fler skulle göra det...
Blir nästan trött på denna motsträvighet. Varför fokuserar man inte på möjligheterna? På potentialen i Hallstahammar? Det är sorgligt...
Så klart är det något vi kommer att råda bot på. Redan nu börjar vi skissa på långsiktiga planer, planer som tar mycket lång tid att göra. Ännu längre tid för oss som bara är fritidspolitiker och måste göra allt på fritiden och utan tillgång till utredande tjänstemän. Men vi måste göra det, vi ska vara väl förberedda den 20 september när vi står där med en valseger i handen. Då är det bara att börja jobba.
Det där med marknadsföringen behöver jag väl inte ens säga att vi tänker satsa stort på va? Det har framgått ganska tydligt tror jag...:o)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar