fredag 14 maj 2010

Heja entreprenörer

Jag älskar ordet entreprenör. Jag älskar de som är entreprenörer. Jag skulle gärna själv kunna titulera mig just det. Så alla förslag till att få fler personer att bli entreprenörer är välkomna. Miljöpartiet har kongress idag och har föreslagit ett entreprenörsår. Låter jättespännande! Hur spännande är svårt att utläsa eftersom inga detaljer har framkommit. Vissa talar om en version av friår, då är det väl lite tveksamt och låter sådär. Men har de hittat en ny kreativ reform är det värt att lyssna på.

Det är helt klart att vi behöver nya företagare i Sverige. Både stora och små. Och de som ska gå i bräschen för det är just entreprenörerna. De som vågar ta ut svängarna lite, de som vågar tänka lite friare än oss andra. De som vågar lite mer.

Ett annat steg att ta är att få in företagande och entreprenörsskap i skolan och till och med redan i förskolan. Det måste bli naturligt att vara företagare. Lika naturligt som att vara anställd. Endast på det sättet kommer Sverige att så slagkraftigt och starkt många, många år frammåt i tiden.

Länkar: SvD, Ab, Exp, Kent, Moderata perspektiv,

3 kommentarer:

  1. Om MP fick vara envåldshärskare för en dag skulle den första åtgärden bli att ge sig på våra personliga utsläpp av koldioxid i atmosfären.

    Läs en satir om hur de vill raglera pubarna i framtiden:

    http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/darfor-gillar-inte-miljopartiet.html

    För att inte nämna tiotusentals nya gröna jobb i tjänstesektorn:

    http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/tusentals-nya-grona-jobb.html

    SvaraRadera
  2. Man blir inte entrepnör, man ÄR entreprenör och dessa passar inte in som anställda och därmed är förslaget urbota dumt och alltid när det är valrörelse så ska alla företagare kramas om coh sedan när valet varit, glömmas bort igen och jagas av skattmasen o andra myndigheter.

    SvaraRadera
  3. Entreprenörsår = dåligt ansvarsbefriat förslag... Vem tar ansvaret för kanske 5-10 anställda som blir utan jobb, när"entreprenören" tröttnar och lägger ner efter ett år.. och vem tar garantiansvaret mot de konsumenter som köpt varor?

    SIst men inte minst... varför skall jag som nystartad företagare behöva acceptera att en anställd hoppar av för att starta eget och jag skall behöva anställa och försörja honom om han misslyckas efter ett år?

    Vad är det för särskilt med mig jämfört med honom? Nått måste de ju vara eftersom jag enligt MP skall ha lagstadgad skyldighet att anställa honom i mitt lilla 3 mans företag om han inte längre vill driva sitt lilla företag???

    SvaraRadera