torsdag 6 maj 2010

Glädjen är total idag

Som vi har väntat. Det är som om proppen har dragits ur. Den här lilla, lilla, söta opinionsmätningen som visar att Alliansen leder över de rödgröna har nästan skapat glädjefnatt. Och det är så härligt! Vilken inspiration, vilken energikick.

Jaja, visst vet jag att det här är liten undersökning och en fluga gör ingen sommar. Men det är ju så roligt! Vi vet ju att vi har den överlägset bästa politiken för att Sverige ska växa och utvecklas och därför är det ju så skönt att se att opinionen också visar det.
Det är ju också tillfredsställande att det händer just när oppositionen har visat vad de går för. En sak är att tro och hoppas på något, en annan är att veta hur tokigt de vill styra skutan Svea.

Det är en glad dag idag. Nu hoppas jag att vi snart får trevliga besked från Storbritnnien också.

Länkar: SvD, SvD 2, Exp, Dn, Dn 2, Dn 3, Exp, Åsa, Per, Mary, Kent, Moderata perspektiv, Seved, Alexandra, Tokmoderaten, Elisabeth, Jonas,

4 kommentarer:

  1. Tyvärr glänser inte Alliansen i alla frågor och det måste ni göra nåt åt. Ta tag i de egna leden.

    I tre val har jag röstat på Moderaterna men för mig har Moderaterna bara levererat besvikelse.

    Det jag röstade på som jag ville/hoppades M skulle förändra för 12 år sedan finns fortfarande inte på agendan...

    SvaraRadera
  2. Hej Jakob!
    Väldigt trevligt att du röstat på M men inte lika bra att du blivit besviken. Vad är det du vill förändra?

    SvaraRadera
  3. Jenny, kära Jenny!
    Jag har tidigare funderat på att engagera mig politiskt men känner att den lokala arenan har varit för liten. Hur skulle jag påverka och förändra det som jag ser saknas eller är meningsfullt att göra nåt åt!?

    När jag såg partiledardebatten i januari insåg jag att Sveriges ledande politiker kan prata i 1:45 timme UTAN att nämna ord som Enskild Firma, Eget Företagande och entreprenörskap.

    Jag blev rädd... Öööhh... Jag fick mig en tankeställare. Det var PRECIS det jag ville Moderaterna skulle göra nåt åt, 1998, 2002 och 2006...

    Men jag insåg då att om ingen gör nåt åt saken får jag väl göra det själv. Jag är duktig på sökord och jag kom på idén med Mission EF, att höja statusen på Enskild Firma / eget företagande.

    Ingen debatt som jag har sett, jag har inte sett alla, har år 2010 på allvar berört entreprenörskap. Jag fikade precis med en politiker med riksdagsambitioner och jag konstaterade att "jag tror det kommer ta mer än tre val att förändra"...

    ***
    Ju mer jag sätter mig in i politiken, ju mer konstigt blir allt. Även detta med sociala medier och Facebook...

    Alla politiker som jag stött på har fått det om bakfoten...

    Oj, det kan bli ett långt inlägg. Jag inser att min roll som "politisk coach och rådgivare" kanske är mitt sätt att förändra världen snarare än att faktiskt gå och rösta...

    1. Entreprenörskap saknas i 100% av alla debatter som har med jobb (eller annat) att göra.
    2. Politikerna är mest intresserade av varandra, inte väljarna. (I sociala media)
    3. Entreprenörskap och angränsande ämnen saknas HELT på partiernas partiprogram.

    Nu kommer du säga emot och säga att "nej, det finns visst" och det är det som är problemet.

    Du är i gott sällskap...
    Hmmmm... Hur ska jag vara mer tydlig än så!?
    Moderaterna är inget företagsamt parti, vilket jag trodde för 12 år sedan...

    Ja, ja! Det blir nog bra!! :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Jakob!

    Blir lite dyster av det du skriver. Företagandet är en av de viktigaste punkter vi har att arbeta med. Alla välfärdssystem är beroende på att så många som möjligt jobbar och då måste det finnas så många företag att jobba i som möjligt. Stora eller små spelar ur min synvinkel mindre roll. Bara de sköts på ett korrekt sätt och utvecklas och har roligt.

    Att ingen numförtiden verkar nämna entreprenörsskap är jättesorgligt. Det är ju ur entreprenörerna de vassaste idéerna kommer. Som sätter en ort eller ett land på kartan. Jag skulle gärna se att man börjar prata om det redan i de lägre klasserna i skolan. Uf har dragit igång ett projekt som syftar till att på ett roligt sätt illustrera hur det är att vara företagare. Den satsningen började redan på lågstadiet.

    Vi måste få det att vara lika naturligt att vara företagare som att vara anställd.

    Här i Hallstahammar kommer jag att driva frågorna att alla elever på gymnasiet ska ha möjlighet att starta ett UF-företag, vissa ska ha det obligatoriskt. Att det ska startas ett näringslivsråd där företagare, politiker och andra engagerade har en kanal till varandra.
    Och så klart att öppna upp kommunens verksamheter så att både små och större företag har möjlighet att utföra tjänster och sälja produkter.

    Tycker att din satsning på att få ut vikten av entreprenörsskap är ovärderlig och jätteviktig. Fortsätt med det! Du har mitt absoluta fulla stöd! Och jag lovar att jobba för att Moderaterna återigen ska vara det företagarparti vi vill vara, vi ska vara, vi måste vara.

    SvaraRadera