lördag 21 augusti 2010

Stort uppslag

Det gav ett enormt gehör för Somaliska föreningen. Nyheter i fredags, reportage på eftermiddagen i p4 Västmanland och så igår en helsida i VLT. Så klart som vanligt inte på webben. Att kommunen är dålig på att informera sina nyanlända är ett misslyckande, även om ansvarig på integrationsenheten hade en annan uppfattning. Och om man ska tro på henne så är det faktiskt konstigt att någon inte kan veta att det är valår.
I uppräkningen på saker de hade gjort för att medvetandegöra valet och den demokratiska processen var besöket av Tobias Billström. Roligt att kunna hjälpa till tänker jag.

Vlt betonade också hur viktigt somalierna tyckte att det var att överhuvudtaget få rösta och att vi kom till dem.

Idag har jag också stått i valstugan och en dam kom förbi. Hennes lösning på det mesta var att släppa in färre invandrare. Jag berättade om vårt mycket konstruktiva möte hos Somaliska föreningen och till och med det vände hon till något negativt. -Ja, där ser du. Ni går till dem men till oss pensionärer kommer ni inte.
Så trångsynt och missunsam. Vi går till alla som vill att vi ska komma. Jag sa att hon och hennes väninnor kan bjuda in oss så ska ni se att vi ställer upp mangrant då också.
Det roliga i kråksången är att det ju inte riktigt stämmer. Jag har varit hemma hos henne. I en halvtimme har jag stått och pratat med henne om många politiska frågor.
Och det är konstigt hur dubbla människor kan vara. För hon är rätt trevlig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar