fredag 6 augusti 2010

Älska äldre!

Nejdå, inget inlägg om att det är trendigt med yngre toyboys utan att alla partier flirtar med pensionärerna. Och det är helt rätt. Äldre har så jäkla mycket att ge till alla oss snorungar som tror att vi har allting klart för oss.
Det är bra att skatten på pension sänks.
Det är bra att alla som vill ska få bo med sin partner livet ut.
Det är bra att man även som gammal ska få bestämma vilken mat man vill ha.
Det är bra att man när man behöver hjälp själv ska få bestämma vem som ska ge en den.

Allt det här är egentligen självklarheter, vem i hela världen tror att bara för att ljusen på födelsedagstårtan blir fler och kroppen lite ofärdigare inte vill och ska leva som man vill?

Är så himla trött på förmyndarmentalitet. Vet ni att endast 45 av landets 290 kommuner tycker att äldre själva är fullt kapabla till att tänka själva? Det är sjukt! Det är bara så många som har infört LOV inom äldreomsorgen.

Men jag hoppas också på att pensionärerna sätter större avtryck än så. Jag vill gärna se en attitydförändring. En person är en person tills vi dör. Vi har oerhört mycket att ge ända fram till den dagen. Och vi skulle alla må betydligt bättre av att umgås över generationsgränserna.

Jag har alltid haft världens bästa relation med min mormor och morfar innan han dog. Jag har under hela min uppväxt umgåtts med tanter och farbröder och mått alldeles prima av det. I mitt vokabulär finns det fortfarande Tant Kerstin och Tant Anna. När jag träffar nya människor är äldre farbröder min specialitet. Och under hela tiden så har jag lärt mig en massa saker. Jag vet hur det var att växa upp på söder på 20-talet, eller att vara yngst i en barnaskara av 12 i kallaste Jämtland.
Men framförallt så har jag blivit en mycket tryggare och bättre person av att ha hela spektrumet av åldrar i min umgängeskrets.

Den attitydförändringen jag vill ha är att vi ska ta tillvara på oss. Vi behöver inte flytta till andra sidan jorden och stanna där för resten livet redan från att vi är 18. Vi behöver inte tycka att det värsta som kan hända en ung människa är att den får bo hemma ett tag till eller bo inackorderad hos en gammal tant.
Jag skulle gärna se dagis och äldreomsorg i samma byggnad. Gärna se massor med klassmorfäder. Mycket gärna någon form av aktivitetslokal för äldre och yngre tillsammans.

I mitt liv är jag ganska ensam. Jag bor med min mormor och tar hand om henne. Jag har startat eget företag så att jag kan jobba hemma och således både försörja mig, göra karriär och ta vara på den fantastiska tid som mormor och jag har. Vi har gått igenom mycket, hon har ramlat ner för trappan tre gånger och brutit nacke, revben och fötter. Ett tag var vi på lassarettet uppemot tre gånger i veckan hos olika läkare. Men vi har också suttit på altanen med våra gemensamma vänner, både hennes och mina och druckit kannor med sangria och knoppat in frammåt tre-tiden på morgonen. Årets nyårsafton tillbringades hos oss. Pojkvän och allra bästaste vännerna på plats. Flaskvis med champagne och skaldjursbuffé. Frammåt halv sextiden säger de uthålligaste vännerna att nu ska vi nog tänka på refrängen, varpå mormor utbrister; Men inte då! Ni ska väl inte gå hem redan.

Så himla härligt kan man ha det. Om man bara tar sig tid och anstränger sig lite mer för att få saker och ting att funka. Vissa skulle nog säga att jag försakar saker, det tycker inte jag. Jag berikar mig väldigt.

Det här är attitydförändringen jag är ute efter. Tillsammans är vi fantastiska. Och tillsammans är det bäst att vara.

Länkar: Ab,

3 kommentarer:

  1. Ja, håller med dig! Det ät förskräckligt när man inte respekterar äldre människor. Hemskt att gamla människor inte får välja hur dom ska bo (eller med vem). Du har så rätt i det du skriver och jag hoppas också att vi kan förändra synsättet på äldre människor. Ser fram emot kräftskiva med mormor:-).

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny.
    Jag tycker mycket om ditt inlägg här. Speciellt att "Jag skulle gärna se dagis och äldreomsorg i samma byggnad.". Seniorerna är en stor resurs att ta vara på.
    Barnen får samtidigt en bättre trygghet tillsammans med de äldre.
    Hälsning från,
    Janne uti Sjöstaden

    SvaraRadera
  3. Tack för stödet Maria och Jan! Det är precis det jag menar, seniorer är en väldigt stark resurs. Jag tror att både barn och gamla skulle må bättre av att ha möjlighet att umgås. Många har inga, eller långt till, sina mor- och farföräldrar och skulle må bra av någon som tittar på tekningar och läser sagor. Samtidigt som många gamla skulle kunna vara lite mindre ensamma och ha något meningsfullt att göra och tänka på.
    Gör man det på rätt sätt tror jag att det bara är fördelar.

    SvaraRadera