tisdag 24 augusti 2010

Beklämmande och deprimerande...

Överfallslarm till sjundeklassare? Är det verkligen så det ska vara? På Tunboskolan här i Hallstahammar medverkar skolan till att dela ut gratis överfallslarm till alla i sjuan, åttan och nian. Är helt chockad över att föräldrar och lärare tycker att det är en bra idé. Problematiken att det är ett företag som har levererat dem är jag inte alls lika upprörd över.

Jag kan förstå att tjejer på väg hem från krogen ibland kan känna sig otrygga och känner ett behov av att ha ett larm, men barn som går i sjuan?

Och det dessutom i Kolbäck. Och nej, jag är inte naiv. Jag vägrar att det är så det ska vara. Undrar lite hur resonemanget gått? Skolchefen menar lite att uppsåtet var gott och att det inte alls är så att det krävs ett överfallslarm för att gå i skolan i Kolbäck. Men ändå. Det är ju ändå dessa signaler som sänds ut. Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Genom att sanktionera detta säger man ju att det är normalt att ha en sån här, att det är normalt att känna sig otrygg, och så vidare. Det är inte normalt! När man går i sjuan är man fortfarande barn. Man är knappt ens tonåring.

Nej, dra tillbaka larmet och ge barnen tryggheten tillbaka!

Länkar: P4 Västmanland, P4 Västmanland 2,

2 kommentarer:

  1. Nej, det behövs inget larm för att gå i skolan i Kolbäck, och detta var jag väldigt tydlig med när jag hade föreläsningen på Tunboskolan. Som både du och jag vet så har våldet och våldtäkterna ökat i Sverige. Visste du t.ex. att det år 2009 anmäldes i snitt 110 våldtäkter i veckan?
    Tycker du att det är fel att erbjuda våra ungdomar ett sätt att känna sig lite tryggare?
    Jag tycker inte det...
    Och att skolan blev inblandad i själva distributionen av larmen är olyckligt, men då vi diskuterade upplägget med alltihop, så kom vi fram till att föräldrarna skulle få bestämma om deras barn skulle få ha ett överfallslarm. Endast föräldrarna vet om deras barn kan hantera detta.
    Därför hjälpte skolan till med ett brev till föräldrarna, som delades ut vid två tillfällen: 1. Direkt efter föreläsningen, men då det var nära skolavslutningen så hann inte eleverna lämna in dem.
    2. Nu, vid skolstart, så att de som inte hann lämna in tidigare fick en ny chans.

    Det är beklagligt att skolan har fått skit för detta, men i fortsättningen ska inte skolan ha något med dessa larm att göra, men eleverna kommer att bli erbjudna gratis larm även i fortsättningen, denna gång direkt från mig, och det är inte upp till dig eller mig om eleverna ska ha dem, utan det är helt upp till föräldrarna.

    MVH
    Michael Andersson

    SvaraRadera
  2. Hej Michael!

    Jag förstår att du som förälder och företagare vill dra ditt strå till stacken för att ge våra barn och ungdomar en bättre uppväxt. Det vill jag också. Det jag tycker är fel och aningens chockerande är sjundeklassare ska gå omkring med överfallslarm.
    Jag vet att våldet ökar och finns överallt omkring oss men att dela ut överfallslarm till barn känns som att sätta plåster på ett brutet ben.
    Det får inte bli så att den här typen av hjälpmedel blir ett substitut för att lösa själva problemet.
    Det vi verkligen måste lägga kraft på är att se till att våldet minskar, att mobbingen försvinner, att det blir tryggt och kul att gå till skolan. Att man mår bra så att man kan ta in kunskap på lektionerna.
    Jag tror att det finns bättre sätt att komma en bit på vägen, det kan till och med hända att överfallslarm till trettonåringar spär på det hela.
    Tänk om alla vi vuxna la lite tid på att nattvandra, finnas ute i samhället, kankse cykla och hämta våra barn från träningen, äta gemensam middag varje dag. Det tror jag skulle göra skillnad. Men kommer du och säger att genom att dela ut de här larmen så har det blivit så lite som ett brott mindre, eller ett försök till brott mindre så är jag den första att gratulera. Alla metoder som funkar och gör samhället bättre ska ju så klart omfamnas.
    Egentligen tror jag inte att vi står på så olika sidor. Och jag har några frågor också, för du är helt klart mer insatt i brottsstatistik än vad jag är.
    Hur många sjundeklassare blir utsatta för våld utifrån?
    Är det vanligt att jobba på det här sättet?
    Än så länge, hur många är det som har tackat ja till larm?
    Vem är annars den vanligaste kunden i ditt företag?

    Jag vill verkligen poängtera att jag inte är ute efter att hacka eller klanka ner på seriösa initiativ, men jag är verkligen chockad över att sjundeklassare ska behöva bära omkring på överfallslarm i Kolbäck för att känna sig trygga. Och jag håller verkligen med dig, föräldrarna vet alltid vad som är bäst för sina egna barn, där är vi överrens.

    Har du tid och lust får du gärna utveckla resonemanget!

    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera