onsdag 7 april 2010

Bra Maria Larsson

Så kommer det fram ännu ett par som varit gifta i en hel livstid och som nu på ålderns och sjukdomens höst tvingas separeras på grund av kommunen. Hon är dement och behöver bo på ett äldreboende. Han är frisk och vill bo tillsammans med sin fru sedan 63 år. Det är en omöjlig kombination säger kommunen.
Men äldreminister Maria Larsson ger ett mycket tydligt besked. Äldre ska få bo tillsammans oavsett behov. Även Jan Björklund ryter i och vill lagstifta om det.Det känns mycket, mycket bra.
Maria Larsson hänvisar också till värdegrundsutredningen som håller på. Jag ser mycket fram emot den för det måste till krafttag när det gäller hur äldre behandlas och vilka möjligheter man erbjuder dem.

Framförallt måste synen på gamla ändras. Äldre måste behandlas med samma värdighet som vem som helst annars. Vi alla måste också inse värdet av att bli gammal. Värdet av att ha levt ett helt liv och tillskansat sig mängder med erfarenheter och klokskap. Det är sinnessjukt vad mycket resurser vi bara kastar bort genom att inte umgås med våra mor- och farföräldrar till exempel.

Jag vet att jag hade inte varit hälften så bra utan min mormor. Hon är oerhört betydelsefull och har avrit helt avgörande för hur mitt liv ser ut idag. Jag har haft den förmånen, min familj har tagit de besluten, att få umgås med människor från andra generationer ända sedan jag var liten.
Tänk vad världen skulle se annorlunda ut om fler tog den chansen.

Vi i Allians för Hallstahammar kommer att jobba stenhårt för att Hallstahammar aldrig ska komma att figurera i liknande artiklar. Här ska man kunna få bo tillsammans, tills döden skiljer en åt. Inte till kommunen gör det.

Jag för min del skulle också vilja se kombinerade verksamheter över generationsgränserna. Varför inte ett pensionärsdagis?

Länkar: AB1, AB2, Exp,

4 kommentarer:

  1. Har man levt i så många år ihop kan det väl vara skönt att få vara isär lite och få chansen att utvecklas som människa och se till sitt individuella behov.

    SvaraRadera
  2. Oj, det där tar jag som ett skämt, för det är väl så du menar? Tror inte att man är jätteintresserad av att utvecklas och upptäcka så många nya sidor av sig själv. Och det här gäller ju bara de som vill bo tillsammans. Jag förespråkar inte att man ska bli tvingad, det är ju inte det det handlar om. Återigen valfrihet och möjlighet. Varje person ska få bestämma själv. Inte kommunen.

    SvaraRadera
  3. Lite pinsamt som moderat kanske, att inte veta vad äldreministern heter... (Maria Larsson, inte Åsa). Jobbar själv inom äldrevården och vet att det inte är så lätt som det låter, hur lätt tror du det är för den friska kvinnan att säga att hon inte vill/orkar bo tillsammans med sin sjuke make, efter ett helt liv ihop. Och den sjuke mannen kanske inte ens Kan tala om vad han vill. Det är inte alltid det är bra för någon av parterna. Nej, snälla MARIA Larsson, ta det lite försiktigt med vad du bestämmer! /Sandra

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det var dåligt att skriva fel namn. Tack för att du påpekade.
    Nej, det är inget lätt beslut att ta. Varken att låta den ena parten flytta in på ett hem eller att säga att man inte orkar längre. Men det handlar inte om att tvinga någon att bo ihop mot sin vilja. Det handlar om att ta bort tvånget att separera. Idag kan man ju inte ens om man uttryckligen vill. Vi läser fall på fall som vill så mycket så att de till och med går till media.
    Och bara för att ett beslut är svårt så betyder inte det att staten eller kommunen ska ta det åt en. Den fria viljan ska självklart gälla.

    SvaraRadera