tisdag 29 juni 2010

Onödigt...

Stora rubriker om statsministerns lön idag. Han får 5000 mer i månaden och statsministerposten har de senaste 10 åren fått ungefär 50000 mer i månaden... Och det är ju så onödigt. Varför höja så mycket när vi är inne i lågkonjunktur och dåliga tider. Självklart ska statsministern tjäna bra, till och med mycket bra. För han har Sveriges viktigaste jobb. Det ska synas i lönekuvertet också. Kan tycka att 140000 inte är särskilt mycket för att leda ett land men nu har vi den lönenivån och jag tror faktiskt att de flesta som aspirerar på den posten gör det av ideologiska skäl, inte för lönen, även om man nog tappar en och annan potentiell framtida kandidat långt innan på det mer eller mindre idella stadiet till näringslivet. Men det är onödigt att späda på debatten om politikerförakt och vi och dem.
Ministrar ska ha bra lön, för de är ytterst ansvariga för sitt område. Men det är möjligt att ha det och ändå följa konjunkturerna.

Länkar: Ab 1, Ab 2, Exp, SvD, Holmqwist, Cornucopia,

2 kommentarer:

  1. Gott att se att någon (m)oderat säger ifrån om den tämligen höga löneförhöjningen. Eller tolkar jag dig fel?

    SvaraRadera
  2. Nejdå, du har inte tolkat fel. Jag tycker att det är en onödigt hög höjning. I en lågkonjunktur. Sen är jag inte särskilt upprörd över den totala månadslönen. Men det ser illa ut... Det är valår och vi behöver göra allt för att höja politikernas förtroende och också valdeltagande till exempel. Höjningar som sticker i ögonen på folk hjälper inte till. Som sagt, jag tror det går att ha en hyfsat bra lön och göra ett bra jobb och följa den övriga ekonomin.

    SvaraRadera