torsdag 3 juni 2010

Obligatorisk a-kassa

Alliansen vill införa obligatorisk a-kassa säger Jan Björklund idag i Ekot. Jag som aldrig har varit med i a-kassan tycker att det är ett bättre system än det som finns nu. En a-kassa mycket långt ifrån och väldigt fristående från facket är en a-kassa jag kan tänka mig att vara med i.
Ja, jag vet att man kan vara med i a-kassan och inte vara med i facket nu också men de är ändå så starkt förknippade med varandra så att jag har valt att stå utanför. Och det är ju dumt, för händer det något så är det ju mycket bättre att vara inne i systemet än utanför. Eller ta konsekvenserna själv.
Ja, men det lovade ni ju inför förra valet också, kanske någon meningsmotståndare säger. Och det stämmer ju. Men utredningen som gjordes blev inte tillräckligt bra. Det nya systemet måste ju fungera på ett bra sätt. Tycker det är bra att man kan ta tillbaka ett förslag och löfte om man inte hinner göra det tillräckligt bra från början.
Blir spännande att se var det landar. Förslaget har potential iallafall. Och fackets rekryteringsargument blir ju betydligt svagare när de inte har en a-kassa att locka med.

Länkar: Dick,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar