måndag 1 februari 2010

Feminism - Nej tack!

Ett mycket skönt besked kom också i partiledardebatten i går. Reinfeldt säger nej till att kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser. Jätteskönt tycker jag.
Jag är inte så mycket för förbud eller tvång, därför tycker jag inte att privata företag ska tvingas på det där sättet heller.
En miljöpartistisk kompis bloggade om att "Äntligen blir Moderaterna ett feministiskt parti", bevare mig väl säger jag. Vill inte ha det epitetet varken på Moderaterna eller på mig. Jag är absolut inte feminist. För mig är en ettikettering av det slaget endast begränsande. Det är en självklarhet med jämställdhet. Lika lön för lika arbete och alla ska ha samma förutsättningar. Oavsett kön, ålder, ursprung eller något som helst annat. Samma förutsättningar men med förmånen att få vara olika. Få välja olika, få göra olika val i livet. Ordet feminism är i mina öron något negativt och väldigt 1999.
Och hur kul skulle det kännas att som kvinna veta att jag har inte fått den här platsen, som jag så väl förtjänar, av mina egna meriter utan just för att jag är kvinna. Det om något är väl inte jämlikt och rättvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar