fredag 11 september 2009

Var ett föredöme, Hallstahammar

Godmorgon allihopa! Idag är en sån där fantastisk höstdag som man bara vill vara ute med tjocka koftor och plocka massor utav svamp! Hoppas någon hinner med det...:o) Jag själv sitter inne med artiklar till Ulla, finslipningarna på Alliansbroshcyren och massor med idéer till ett bättre Hallstahammar.

Hallstahammar ligger nästan alltid på den nedre halvan i undersökningar som görs över hela landet. Oavsett om det är elevernas studieresultat eller hur företagsvänlig kommunen är. Nu har det kommit en chans för Hallstahammar att vara först ut, att bli ett föredöme.

Regeringen inför ett stöd kommuner kan söka. Ett stöd att bygga nya trygghetsboeenden för äldre. Inga sjukhem eller medicinska boeenden, utan trevliga bostäder där alla som är gamla och kankse ensamma kan söka sig till.

Precis som i övriga landet brottas vi med en åldrande befolkning och ett av de största problemen är att folk blir ensamma. Många är fysiskt väldigt friska långt upp i åldrarna men blir dystra och deprimerade för att de är ensamma och inte har något att göra.

I ett trygghetsboeende sköter man allting själv men skillnaden från vanliga lägenheter är att det finns samlingsrum, aktivitetsutrymmen, och att alla som bor där är mer eller mindre i samma situation.

Så Hallstahammar, börja fila på den där ansökan redan nu. Stödet införs efter nyår och det vore väl en fjäder i hatten att kunna säga att; Hey, titta på oss! Vi satsar minsann på våra äldre!

4 kommentarer:

  1. Ja varför inte, ett pensisboende.. nästan som studentrum jue ;)

    Ehh såg mitt ord nu pensis (ser ju nästan ut som ordet p-nis men du fattar vad jag menar va??!!) hahaha

    SvaraRadera
  2. Vad gäller studieresultaten, tycker jag att du borde titta på de jämförelser som finns över gymnasieskolor i länet. Studieresultaten på Kantzowska står sig nämligen rätt bra.

    SvaraRadera
  3. Hej Martin! I mitt tidigare inlägg fokuserade jag inte på studieresultat. Utan huruvida Kantzowska ska ta del av 11 miljonerspotten. Jag kan tycka att Kantzowska inte ska stå högst upp på prioriteringslistan, där finns det andra åtgärder man kan ta till för att förbättra resursanvändningen på gymnasieskolan.
    Regeringens extrapengar tycker jag i första hand ska gå till kärnområderna vård, (grund)skola och omsorg. Stora besparingsförslag ligger, vore bra om vi kunde minska dem. Har du förslag på hur vi både kan ha en glänsande gymnasieskola och behålla kvaliteten i kärnverksamheten tar de tacksammast emot.

    SvaraRadera
  4. Jag har ett förslag. Eftersom Kantzowska gymnasiet snart blir Hallstahammars kommuns skola borde väl utbildningspotten bli densamma både för grund- och gymnasieskolan. En attraktiv gymnasieskola som drar elever bidrar då med pengar till denna pott i stället för att pengarna försvinner till skolor i Västerås och därigenom till Västerås kommun eller till privata företag som driver skolor. En gymnasieskola som kan locka många elever stärker alltså även de ekonomiska förutsättningarna för grundskolan framöver.

    Vi vill ju allesammans stärka Hallstahammar som kommun. Jag tror att man bland annat gör det genom att låta pengarna stanna kvar i kommunen.

    SvaraRadera