måndag 28 september 2009

Hur blir det med Kantzowska?

På kvällens fullmäktigemöte är en av punkterna vad som ska hända med Kantzowska i Hallstahammar. Mycket svår fråga. Så klart vill väl alla ha en väl fungerande och effektiv gymnasieskola som ger eleverna bra utbildning med goda resultat. Men det måste ju också vara ekonomiskt försvarbart.
Idag söker sig nästan två tredjedelar av alla Hallstahammars elever till skolor i Västerås eller andra håll vilket gör att dagens skola är på tok för stor. Klart är också att Surahammar drar sig ur Kolbäcksådalens gymnasieförbund vilket betyder att suraeleverna inte atoumatiskt slussas till Hallstahammar.

Hur ska vi då ha det?
Jag tror att man måste tänka helt nytt. Kanske nischa sig avsevärt. Eller samarbeta med någon skola i Västerås. Jag tror inte att det går att driva Kantzowska som den ser ut idag, som en kommunal skola, beige och grå och olockande. Oavsett att resultaten inte är helt dåliga.
Det finns hur många friskolor som helst på en kvarts avstång. De lockar med än det ena än det andra. I första hand tror jag inte på att dras med i gadgethetsen utan snarare locka med nischad specialutbildning. Kanske ska Hallstahammar bli ett ännu större ridsportskunskapscenter? Eller så ska vi satsa på praktiska utbildningar i vår stolta industris fotspår? Eller så kankse vi ska bli något helt annat.
I vilket fall som helst måste vi släppa prestigen och inte låta Kantzowska bli en sådan personlig fråga att det inte går att se utanför ramarna. Låser vi oss i känslor och prestige tror jag att det tyvärr bara finns ett scenario. Och det vill iallafall inte jag ha.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tror på Kantzowska eftersom vi kan visa upp så mycket som många av friskolorna inte kan. Vi har en mycket stor andel behöriga lärare - totalt 94,4%; av kärnämneslärarna är 100% behöriga. KZ har ett eget bibliotek, eget elevvårdsteam (med båda kuratorer, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare). Vi har små undervisningsgrupper och tror på lärarledda lektioner i en tid då många andra skolor låter elever arbeta ensamma utan att bli utmanade av utbildade lärare. Dessutom har vi mycket nöjda elever.

    Jag bjuder härmed in dig att komma och prata med dem, så att du får se hur skolan ser ut eller fungerar innan du bestämmer dig om hur grå och tråkig den är. Kantzowska telefonnummer är lätt för dig att hitta. Fråga efter Martin Carlbinder. Du är välkommen när som helst!

    SvaraRadera
  2. Hej Martin!

    Tack för din inbjudan. Jag tror också på Kantzowska och fördelarna med att ha en egen gymnasieskola i kommunen. Kantzowska är en bra skola med bra resultat och alla de andra fördelarna du nämner. Men faktum kvarstår, Sura har sagt upp avtalet och som det är nu söker ju inte en tillräckligt stor andel av hallsta-eleverna skolan. Så något måste ju göras. Vad tror du att man kan göra för att få fler att söka? Hur tycker du att vi politiker borde hantera frågan?

    1000 tack för dina synpunkter. Jag blir hemskt glad om vi kan fortsätta ha en dialog.
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Martin Carlbinder2 oktober 2009 kl. 17:16

    Jag tror att man kan jobba på att få kommuninnevånarna att förstå hur bra Kantzowska faktiskt är. Här har både du och jag en uppgift, och förståelse är en grundförutsättning. Det är därför som jag så gärna skulle vilja att ni politiker besökte oss på skolan. Jag tror att ni skulle vinna så mycket på att ha mer insyn i vilken verksamhet som pågår och i vad de elever som går här tycker om skolan. Vi skulle dessutom ha nytta av att träffa er politiker.

    Dessutom är vi redan nischade och kommer att trycka på det ytterligare i årets marknadsföring. Vi satsar stort på att våra elever ska utmanas av behöriga lärare. Att många skolor har låtit elever arbeta på egen hand och givit eleverna mindre lärarledd undervisning har av Skolverket pekats ut som en av anledningarna till den negativa kunskapsutvecklingen hos elever. Se gärna pressmeddelandet på http://www.skolverket.se/sb/d/2573/a/17272;jsessionid=11B8F7FEFDF73830725D623236A1FDA0
    Vi på Kantzowska har alltså nischat oss avsevärt i den bemärkelsen.

    Dessutom står vi inför en gymnasiereform (2011), som kommer att leda till att skolor inte får nischa utbildningar som idag. I stället ska utbildningarna se likadana ut på alla skolor i Sverige (med vissa undantag för exempelvis idrottsutbildningar). Detta kommer Kantzowska att vinna på, speciellt eftersom många ungdomar redan nu har insett att ett snyggt glashus inte behöver innebära bra utbildning.

    Jag har mött många nior och redan förra året märkte jag en tendens att friskolorna inte lockar lika mycket längre. Många elever anser att de kommunala skolorna känns stadigare och vissa är oroliga för att de ska kunna bli utan gymnasieutbildning om friskolan läggs ner i brist på tillräckligt stor vinst. Sådant skulle inte hända på Kantzowska.

    Så kom och besök oss! Ta med dina partikamrater! Prata med eleverna! Prata med oss lärare och få en inblick i det kvalitetsarbete som just nu pågår på KZ! Vi behöver mötas och samtala för att förstå varandra bättre. Där har vi en av nycklarna till en positiv framtid för hela Hallstahammar.

    Jag ser fram emot att ses!

    Martin Carlbinder

    SvaraRadera