onsdag 1 september 2010

Smutskastningen av rut

Nu har smutskastningen av Rut tagit ny vänding. Det är ruts fel att det finns lettiska barn som far illa i Lettland för att deras mammor är här och arbetar med hushållsnära tjänster.
Det är oerhört tungt ekonomiskt i Lettland, så tungt att många föräldrar inte ser någon annan utväg än att åka utomlands för att jobba. Till exempel till Sverige. Här har hushållsbranschen växt med rutavdraget och ger 10000-tals nya jobb, vissa av dem går till lettiska kvinnor.
Vinkeln i dagens Rapport-program är att Rut förstör familjerna och utsätter barnen i Lettland.

Hur kan det vara Sveriges och Ruts fel? Jättetråkigt för de barn som under en kortare period får växa upp med mor- och farföräldrar istället för sin mamma som har åkt till Sverige för att kunna försörja familjen.

Hur kan Rapport och Rädda Barnen-psykologen skylla på Rut? Jag förstår ingenting. Vad är alternativet? Att mamma ska stanna hemma utan jobb och utan pengar att köpa mat och betala hyra för? De här kvinnorna som väljer att ta steget utomlands har nog noga övervägt vad beslutet innebär och kommit fram till att fördelarna är större än nackdelarna.
Inslaget i Rapport är från Uppdrag granskning som har bestämt sig för att stackars Rut ska bära hundhuvudet och vara boven till allt ont. Till och med den lettiska finanskrisen.

Tycker nog ändå att det här liknar ett bottennapp, till och med för att vara Svt och Uppdrag granskning.

Länkar: Svt 1, Svt 2,

14 kommentarer:

  1. Håller helt och hållet med dej. Varför har inte SVT tagit upp problemen med att tex Filippinerna exporterar billig arbetskraft till hela värden, tom Finland (sjuksköterskor). Här är det frågan om 1 års kontrakt och kanske längre. Men de är inte kopplade till RUT. Hur är det med männen från tex Lettland? Deltar de i ROT-arbeten? Men det är troligen OK då Mona godkänner det!

    SvaraRadera
  2. Så det kapitalistiska system ni förespråkar, som bygger på profit och därmed att någon måste "betala" har inget med saken att göra? Det är sorgligt att sådana som du skriver "kryssa mig" när det så uppenbart fattas ett eller annat i de politiska debatterna... Kännedom om partiprogram t.ex. Läst det något på sistone? Kapitalistiska system bygger alltid på att tjäna så mycket som möjligt genom att suga ut den lägre arbetskraften. Du tror inte att de lettiska mammorna skulle välja att stanna i Lettland om det gick? Målsättningen borde kanske vara att skapa ett samhälle där det var möjligt i stället för att hävda att svt smutskastar 'rut'. Det är lite patetiskt faktiskt

    SvaraRadera
  3. Skulle barnen i Lettland helre svälta än att föräldern söker sig ett jobb?

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt och fullt! Det är snarare en fördel för de som kommer hit att de faktiskt kan få en inkomst. De har ingen frikostig A-kassa att luta sig mot. Har själv en anhörig i Estland som flera gånger jobbat utomlands (Irland) för att få ekonomin att gå ihop för att det inte fanns jobb hemma. SVT borde skämmas för sin ständiga vänsterpropaganda!

    SvaraRadera
  5. Intressant med RUT och (i det här fallet) den Lettiska städerskan är att pengarna som kunden i Sverige drar av på skatten inte försvinner. De blir lön till städerskan som (förmodligen) skickar en betydande del hem till Lettland där de konsumeras och därmed hjälper den Lettiska ekonomin på fötter igen...
    // Sven

    SvaraRadera
  6. Tragiskt att se hur det har utvecklat sig. Jag har för mig att Maud O menade att Rut & Rot skulle vara som en del i den svenska arbetsmarknadspolitiken och bidraga till att minska arbetslösheten inom landet. Som det förefaller nu verkar det vara ett "överklassproblem" att skaffa sig kvalitetstid på andras uppoffringar och att skattebetalarna får vara med att betala.

    SvaraRadera
  7. Knappast ett problem att ge arbete till annars arbetslösa i Baltikum, där arbetslösheten väl trots allt är betydligt värre än här i landet.
    // Sven

    SvaraRadera
  8. Du säger: "Jättetråkigt för de barn som under en kortare period får växa upp med mor- och farföräldrar istället för sin mamma som har åkt till Sverige för att kunna försörja familjen".
    Tråkigt? Jättetråkigt?
    Vad önskar du dina barn, Jenny??

    SvaraRadera
  9. Jenny, du har fullständigt missat poängen och det tragiska med er politik. Jag skämdes som en hund när jag såg Uppdrag granskning. Jag har dragit av för RUT, men aldrig igen kommer jag utnyttja detta, aldrig igen kommer jag ställa krav och gnälla, och sist men inte minst... förra gången valde jag M för första gången... det blir också den absolut sista.. aldrig mera moderaterna..Fy.. jag skäms så.

    SvaraRadera
  10. Anonym 22.10. Vad jag önskar för mina barn, alla barn i Sverige och alla barn i världen är att de ska få möjliget, få chansen att umgås mycket mer med sina mor- och farföräldrar. Det är ett av mina viktigaste politiska missions att ändra attityder så att familjen blir viktigare och att umgänge över generationsgränser blir lika naturligt som umgänge inom generationsgränser.
    Anonym 22.10. Jag är uppväxt hos och med min mormor och morfar. Hela mitt liv har jag levt tillsammans med äldre människor. Jag tackar min mormor för allt som är gott med mig.
    I hela historien med de lettiska barnen är den största ljuspunkten att de har familj och släktingar som älskar dem villkorslöst.

    Anonym 22.10, om du har dina mor- eller farföräldrar i livet tycker jag att du ska skänka dem en extra tanke med ljus och värme. Kanske rent av åka och hälsa på dem.

    SvaraRadera
  11. Magnus Melin. Vilken poäng är det jag inte förstår?
    Du får hemskt gärna förklara det för mig samtidigt som du förklarar hur de ledsna barnen i Lettland får det bättre om vi avskaffar rut? Jag ser inte kopplingen mellan just rut och det av finanskrisen fattiga Lettland.
    Och så klart att du skäms och påvekas av Uppdrag granskning. Det är ju liksom det som är hela grejen med vinklingen. De är skickliga där på den där redaktionen...

    SvaraRadera
  12. Det stämmer att du inte förstår någonting. Menar du verkligen att det är OK att Sverige utnyttjar folk från fattiga länder och du ser inga alternativ.
    Glöm politiken och satsa på något annat för vi behöver politiker som har mer fantasi och intresse för att förbättra världen.

    SvaraRadera
  13. Anonym 22.10 svarar Jenny: jag växte också upp med morföräldrar, eller snarare farföräldrar. Eftersom min mamma söp och var manodepressiv och pappa var tvungen att jobba på resande fot. Jag skänker ofta min farmor en tanke. Med kärlek. Trots detta så kan jag sätta mig in barnens situation i Lettland, deras längtan efter mamma/pappa - barn har aldrig något val. Mitt inlägg var egentligen inte en kritik mot Rut, utan mot ditt kallsinniga förhållningssätt.

    SvaraRadera
  14. Håller helt med dig, Jenny, och kan återigen konstatera hur oerhört onyanserade Uppdrag Granskning är. Än mer upprörd blir jag när jag läser Johan Cronemans TV-krönika i dagens DN kultur där han hyller programmet som klargörande om "effekterna av RUT". Funderar på att sluta prenumerera..

    SvaraRadera