måndag 7 december 2009

Styrdans

Vad är det som gör att vissa skolor får jättebra resultat medan andra ständigt ligger i botten? Ekonomi? Nej, inte alls. Det är snarare styrningen, både från politiker och skolledare, som är det viktigaste för långsiktigt bra resultat.
Sveriges Kommuner och Landsting har forskat i detta och deras resultat är en anings förvånande. Logiska och nästan för självklara.

  • Det första SKL visar på är att bra styrning är väsentligt. Politiker, rektor, skolledning och förvaltning. Som tar ansvar för elevernas utveckling och för en aktiv dialog.
  • Det andra är att lyfta fram kompetenta lärare. Det ska vara fint att vara bra. Tillåtet att lyckas. Och det är inte bara skolvärlden som skulle behöva dra en eller annan slutsats av den lärdomen. Jantelagar och mellanmjölkens land liksom. Framgång ska också belönas, genom lön, utveckling och/eller karriärmöjligheter.
  • Den tredje punkten är att ha höga förväntningar. Alla elever kan och ska lyckas utifrån sina förutsättningar. Med höga förväntningar höjer sig hela organisationen.
  • Den fjärde förutsättningen för att lyckas är uppföljning. Ta reda på hur det går. Självklart och en fråga alliansen i barn- och bildningsnämnden här i Hallstahammar arbetat för länge.

Det här är en mycket intressant rapport, för när resultaten uteblir ropas det ofta på mer pengar. Men vad gör pengar om man inte använder de på rätt sätt. Här i Hallstahammar finns det mycket att arbeta med. På varje punkt. Många av alliansens förslag och yrkanden är precis i linje med detta.

Hela rapporten och tillhörande pressmeddelande finns här.

1 kommentar:

  1. Martin Carlbinder8 december 2009 kl. 15:34

    Höga förväntningar är oerhört viktiga, för elever men också för oss som arbetar i skolan. Lennart Grosin har skrivit en hel del om framgångsfaktorer i skolan och du kan läsa om detta, samt om andra skolforskares syn på skolutveckling, i Skolutvecklingens många ansikten, som vi just nu använder som utvecklingslitteratur på Kantzowska.

    Positiv förväntan är även utvecklande för oss lärare. Därför blir jag glad när människor i samhället tror på att vi gör ett bra jobb, när politiker som ni väljer att komma på besök för att se att vår skola har höga ambitioner och alltid strävar efter att bli bättre, samt när många olika forskningsperspektiv ligger till grund för beslut och åsikter.

    Bra ledare är naturligtvis också viktiga, men här är det framför allt viktigt att ledarna verkligen är ledare som kan ta fram det bästa ur sin personal, så att utvecklingen kommer från botten. Ett "top-down-styre" à la Henry Ford känns inte så aktuellt på 2000-talet.

    SvaraRadera