måndag 7 december 2009

Lågenergitrams

Är så trött på denna miljöhysteri. Särskilt trött är jag på jakten på glödlampor. Dagens i-landsproblem. Ja, kanske, men likaväl ett problem som jag tror gör att gemeneman blir mer anti-energispar. Köpte lågenergilampor för att de ju ska vara bättre än vanliga glödlampor. Men det finns ju inget bra med dem alls.
  1. De jag köpte har fult blått ljus.

  2. De tar lång tid att ladda upp till full ljusstyrka. Alltså värdelöst i källartrappan där jag vill ha bra ljus på en gång när jag springer upp och ner.

  3. De passar ju inte i vanliga socklar. Hade just elektrikern hemma för jag trodde det var fel på vår armatur på trappan ute. -Har ni en vanlig glödlampa sa han och vips så blev det ljus. En väninna berättade just att de köpt en ny dyr takfläkt med belysning som lågenergi inte heller passar i.

  4. De kräver mycket resurser att tillverka. Frostingen i vanliga glödlampor anklagas för att vara miljöovänligt men lågenergilampor innehåller både kvicksilver och andra gifter.

  5. Går en lågenergilampa sönder får man tex inte dammsuga upp den, pga kvicksilvret. Den ska sorteras som farligt avfall och lämnas på särskilt ställe på tippen.

  6. Dessutom är den dyr att köpa. Vägs upp av lång hållbarhet säger anhängarna. Oändligt lång kommer hållbarheten att bli hos mig, eftersom den kommer att ligga orörd i städskåpet.

Den vanliga glödlampan dras absolut med sina problem men jag tycker att det är fel väg att gå att förbjuda den innan vettiga alternativ får våra breddgrader finns.

Tycker också att det är lite ojust att skylla glödlampan för alla problem. Som att den är roten till alla klimatförändringar.

1 kommentar:

  1. Dessutom så dör dom mycket snarare än som tillverkarna påstår.
    Jag har inte haft mina i mer än 6 månader när dom började kräva utbyte. :(

    SvaraRadera