torsdag 28 januari 2010

Polisen + grannar = sant

Idag var det minsann knökfullt i fullmäktigesalen. Längesen var det sedan man fick sätta fram extrastolar för att alla skulle få plats.
Polisen hade kallat till infomöte om den uppfräschade Grannsamverkan. I går skrev kommunen avtal med polisen om att samverka för att få bukt med ungdomsbrottlighet, tillgreppsbrott och våld på allmän plats.
Exakt hur samverkansavtalet ser ut ska jag sätta mig in i men områdena de har valt förefaller kloka.

I decemberknackade en person från kommunen och undrade om jag inte ville vara med i grannsamverkan. Namn och mobilnummer. Och vips så får jag numer varje vecka flera sms från polisen. Allifrån att man ska vara uppmärksam på att busglin springer omkring och knackar på fönstren, till att man ska fotografera klotter eller att mannen som går runt i området inte är skum utan från ett alarm-företag.

Idag var det alltså infomötet om hur man ska utveckla tjänsten ytterligare. Kan väl inte säga att kommunrepresentanten Christer Hellquist imponerade med sin entusiasm eller föredragsteknik, men det som imponerade vat uppslutningen från Hallstahammarsborna.

Tycker att det här är ett alldeles utmärkt sätt att samarbeta. Vi måste börja bry oss om varandra mer, ta hand om varandra, måna om varandra och framförallt prata med varandra.
Kom hem med två stora grannsamverkans skyltar jag ska sätta upp här på lyktstolpen utanför.
Som en liten teaser kan jag säga att vi just nu håller på att arbeta fram ett smart verktyg som ska syfta till att göra alla Hallstahammarsbor tryggare och kommunen mycket mer tillgänglig.
Lita på att Allians för Hallstahammar har många konkreta förslag på hur man ökar kommunikationen mellan invånare och kommun och ökar tryggheten.

Det är två områden som Allians för Hallstahammar prioriterar mycket högt.
Tills dess vi får majoritet har vi stor tillit till Grannsamverkan-projektet och hoppas att det faller mycket väl ut.

1 kommentar: