torsdag 1 oktober 2009

Bloggande politiker

Min fina blogg är i tv! Min skickligochsnygg-fina blogg är i tv. I fredags ringde de från tvärsnytt och undrade om jag ville vara med och prata om bloggande politiker. Så klart svarade jag ja, men aningens senare så ringde reportern och talade om att hennes kollega hade hittat en annan. Idag visades reportaget i Tvärsnytt. Och min blogg är med på bild på oerhört många ställen. Jätteroligt! Men det är inte jag som pratar och tjejen som är med i reportaget är sosse och kollar man väldigt snabbt kan man få för sig att det är hennes blogg som visas.

Och lite skrämmande verkar det också. Tjejen säger att varje dag får hon tips från högkvarteret om vad hon ska blogga om. Hon säger att i vissa fall får hon order om att blogga om vissa ämnen. Det är för befolkningens bästa, säger hon som förklaring. Det låter ju alldeles sjuk. Det låter som rena rama hjärntvätten.

Blir ju askonstigt att läsa en blogg utan att veta om den här personen verkligen tycker så eller om det bara är partipiskan som smällt. Det kan ju bli ett stort trovärdighetsproblem. Man kan jämföra det med modebloggare som anklagas för att vara köpta och skriver om saker de får gratis. Visserligen är ju de flesta politiska bloggare öppna med sin partitillhörighet men jag förväntar mig ändå att de bloggarna skriver är äkta och på riktigt.

Hos oss i Moderaterna är det verkligen inte någon uppifrånhet. Vi får inga order what so ever på vad vi ska blogga om. Inte heller finns det några direktiv om vad vi får skriva om eller inte. Min blogg syns på moderat.se. Min tillsammans med några hundra andra. Anledningen till att Moderaternas partiledning inte lägger sig i enskilda bloggare är ju för att visa på mångfalden inom partiet. Visa hur högt det är i tak och visa vilken mängd duktiga, engagerade Moderater det finns i landet. Och så tycker jag att det ska vara! En självklar åsiktsfrihet.

Vad tycker ni? Är partiorder ett hot?

1 kommentar:

  1. Missade inslaget men ska försöka titta på det i efterhand. Kul att din blogg var med. Snacka om partipiska i S. Visst kan man ibland få tips genom partiet i diskussioner och frågor som behandlas som man sedan bloggar om men att få order uppifrån är ju helt befängt. Partiorder är ett hot - ja!

    SvaraRadera