fredag 30 april 2010

Hemsidestitt

Men vet ni? Jag ahr blivit inbjuden till att få vara med och tycka till om kommunens nya hemsida. Oppositionen fick en plats vid förhandsvisningen och det blev jag som får den stora äran.
Det ska bli mycket spännande. De har investerat en hel del pengar i en ny teknisk lösning, det kommer att bli en helt ny hemsida, där man enligt info ska kunna göra en hel del ärenden. Är det så så låter det jättebra. Hoppas också att de tillsätter resurser till att sköta den. Har hört att väldigt många av medarbetarna har fått någon sorts utbildning för att kunna skriva saker till webben. Känner mig lite tveksam till det upplägget man kan hända att det blir en mycket bra lösning.

Spännande ska det bli iallafall! Senare i maj är det. Jag är taggad!

2 kommentarer:

  1. Det är inte jag som bestämmer här och jag önskar dig lycka till! :-)

    ***********
    I egenskap av webbprogrammerare sedan 1995 ställer jag mig en aning skeptisk till att "bjuda in" utvalda... Men som sagt, jag kan inget om detaljer i just detta projektet.

    För att ta ett konkret exempel så bjöd jag faktiskt in din vän Anna Lundberg i "ett sånt stort webbprojekt". Detta var för att få relevant data att arbeta med. Det kanske är samma här? (Det behöver du inte svara på!!)

    Men detta med att "gå på kurs" för att kunna sköta en hemsida är jag skeptisk till. Det betyder att hemsidan är så rörig att den inte går att förstå! Jämför med Facebook.

    Jag har arbetat mycket med gränssnitt och användarvänlighet. Mitt motto är, "bara genom att titta på skärmen ska du förstå konsekvensen av ett visst handlande".

    Det är inte alla som tänker så. Om inte annat så är det sköna arvoden för "utbildning" och det ger projektet en seriös bärighet.

    Men ärligt. Att uppdatera en hemsida borde inte vara så avancerat att det kräver utbildning. Men vad vet jag!? Jag kan inget om just ert projekt! Om jag vetat mer kanske jag också förespråkat utbildning...!! :-)

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Jakob. Jättekonstigt att bjuda in, dessutom fick vi i oppositionen bara en plats. Anna och jag har ju legat på dem som iglar nu ett tag och man trodde väl att båda skulle få komma, åtminstone...
    För övrigt håller jag med dig på alla andra punkter ockås. Är det så svårt så är det något som är fel, men jag vet ärligt talat inte så jättemycket mer jag heller. Men det låter som att de gör det onödigt krångligt. Man lägger ju ner pengar på den tekniska lösningen initialt för att det ska gå lätt och smidigt att både vara besökare och att hantera den internt.

    Som sagt, är ganska så skeptisk till det här men tänker självklart gå för att få mer hum om vad de har planerat. Det kan inte bli värre än det är nu. Det är väl bara en fråga vad prislappen för oss skattebetalare hamnar på...

    Tack för din input. Jag återkommer i ärendet! :o)

    SvaraRadera