torsdag 1 april 2010

Ruts huvudsjäl - valfriheten

I dagens vlt finns en mycket bra insändare om varför rut-avdraget är så viktigt, rätt och nödvändigt.

Poängen är att rut skapar jobb. Och jobb är bra, alltid! Rut har gjort många svarta jobb vita, vitt ger inkomster till staten och garantier för den anställde. Rut har gjort att många som står utanför arbetsmarknaden har kommit in och fått ett ordentligt arbete.

Förstår inte varför någon vill göra dessa personer arbetslösa igen? Det är för mig obegripligt.

Och diskussionen om att vissa jobb skulle vara finare än andra, shit va barnsligt. Har vi inte kommit längre? Trodde nog att vi skulle ha gjort det...

3 kommentarer:

  1. Hej Anonym!

    Nu är du farligt nära att passera laglighetens gräns i ditt hat mot samhället. Därav har jag tagit bort din kommentar. Jag välkomnar gärna en diskussion med dig inom lagens gränser och med substans.

    Några saker vill jag dock kommentera:
    Rutavdraget bidrar till statens kassa men framförallt bidrar det till att vanliga människor har en möjlighet att arbeta, försörja sig själva och få det egenvärde som ett arbete ger.
    Jag tycker att du nervärderar den övriga befolkningen grovt när du säger att jag skulle vara 10000 gånger bättre än många andra. Exakt vad är det jag har som inte de flesta andra har? Det enda jag har är en vilja att förändra, att göra mitt liv, men framförallt mina kommande barns liv så bra som möjligt. För att komma dit tror jag på alla människors frihet att själva bestämma över sig själva. Att själva ha möjlighet att skapa det liv man vill leva. Den möjligheten är det jag sätter främst. Frihet att vara den man är.

    Du har rätt Anonym, jag vill mer. Mycket mer. Jag vill ta vara på varje individs styrka och kraft som tillsammans formar ett starkt och livskraftigt samhälle.

    Som sagt, välkommen att diskutera vidare med mig!

    Hoppas också att du haft en mycket skön och avkopplande påsk!

    SvaraRadera
  2. Tycker du vi ska ta bort sexköpslagen? Det skulle också generera mer vita jobb.

    SvaraRadera
  3. Hej Emelie!

    Rent principiellt tycker jag att det är upp till var och en att själv bestämma över sin kropp. När det gäller sexköp och prostitution följer oftast annan brottslighet med också. Människohandel, narkotikahandel, koppleriverksamhet och misshandel tex. Många prostituerade befinner sig också ofta i en besvärlig social situation. Det gör frågan mer komplex.
    Men det finns ju också exempel på personer som säljer sex som inte har dessa problem och vill de så borde de få göra det, och driva företag som vilken annan person som helst.
    Ens egen kropp är ens egen, och den ska man som individ få bestämma själv över.

    SvaraRadera