måndag 9 november 2009

Undflyende maktinnehavare

Tja, vad säger man. Sossarna förnekar sig sällan. I Hallstahammar har de ju haft makten i snart ett sekel, då tycker man ju att de borde ha haft tid på sig att utforma samhället som de vill ha det. Man tycker också att de ska vara tillräckligt rakryggade att erkänna sina misstag, iallafall när de trycks upp i ansiktet.
Men, icke. En ny rapport visar att över 40% av eleverna på Kantzowska gymnasiet inte går klart sina tre år, med den siffran tillhör vi tyvärr de sämsta i Sverige. Vad det beror på är en mix av olika saker, den frågan återkommer jag gärna till senare. Min poäng i det här inlägget är ordföranden i barn- och bildningsnämndens svar. Tommy Persson säger i en VLT-intervju:
-Jag kan inte svara för vad som gjordes före den här mandatperioden.
Men vem i hela världen kan/ska/bör ta ansvar för förd politik? Persson var visserligen inte ordförande förra mandatperioden, men väl i förrförra. Och som företrädare för socialdemokraterna måste han väl kunna svara upp för vad hans parti beslutade? I annat fall så är det ju ingen som någonsin behöver ta ansvar för sin politik, så länge man byter personer på viktiga poster. Det låter ju helt snevridet. Med makt kommer också ansvar.
Mycket trovärdigare och mer rakryggat är det att erkänna sina fel och göra sitt yttersta för att rätta till dem. Så försöker iallafall jag leva. Jag säger verkligen inte att det är lätt men att inte ens försöka verkar unket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar