onsdag 25 november 2009

Positiva Kantzowska

Har spenderat förmiddagen med ett mycket givande studiebesök. Jag och Anna Lundberg (Fp) har varit på Kantzowska gymnasiet här i Hallstahammar och jag är mycket positivt överraskad.

Engagerade. Elevrådets ordf Joakim Graning, lärare Martin Carlbinder, jag, Anna, och rektor Gunnar Johansson.
Kantzowska har ganska länge dragits med ganska dåligt rykte och så fort man hör något om gymnasiet i tidningar och så är det alltid något negativ. Likaså när det kommer rapporter om betyg eller andra skolresultat. Och visst är det så att Kantzowska har en hel del problem att arbeta med. Det är ett svikande elevunderlag och konkurrensen från västeråsskolorna är stor. Andelen elever som inte klarar gymnasiet är fortfarande för hög och kostnaden per elev ligger högre än vad det borde behöva göra. Men det är inte så nattsvart som man kan föreställa sig. De har ett arbetssätt som verkar väldigt vettigt och nytänkande. De har kommit igång med en nyansering av den allmänna bilden. Och bryter man ner statistiken visar det sig att siffrorna inte är lika dålig som media blåser upp det som. Men det är ändå den positiva andan och energin som är Kantzowskas största tillgång. Både lärare och skolledare brinner för skolan och elevernas framtid. Det känns mycket roligt tycker jag.

Kantzowska kommer att genomgå förändringar, och kronor och ören måste gå ihop för både skolan och den totala kommunen. Men det känns som att Kantzowska har betydligt bättre förutsättningar att klara det än jag trodde. Mycket arbete kvarstår men helt dystert är det verkligen inte.

4 kommentarer:

  1. Hej Jenny!

    Jag är glad att ni kom och hälsade på oss och fick en liten insyn i vårt arbete. Det finns mycket kvar att se, men nu har vi i alla fall börjat. Det finns inget härligare än förståelse!

    Vi ses igen i vår. Jag ser fram emot att träffa dina kollegor.

    Vänliga hälsningar

    Martin Carlbinder

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera