onsdag 25 november 2009

Tre frågor till...

...kommunfullmäktiges frågestund har jag skickat in. Jag tycker att den nuvarande styrningen i Hallstahammar inte tar sitt fulla demokratiska ansvar. Medborgardialogen är minimal, egentligen är den här frukt-, förlåt, frågestunden den enda tillfället som ges att ställa frågor och prata med ansvariga. Att den finns är mycket bra, tro inget annat, men det känns lite gammaldags och stelt. För det första så marknadsförs det hyfsat dåligt, en annons i vlt men ingen info på den egna webben, för det andra så får ingen i oppositionen ge något svar.
Men det är ändock en möjlighet som fler borde nyttja. Så här är tre frågor jag hoppas få svar på på måndag.

Hej alla berörda!

Jag läste i vlt att det på kommunfullmäktigemötet på måndag är allmänhetens frågestund. Därför har jag nu några frågor. :o) Allra först, när är mötet? I vlt står det kl 18.30, på webben står det 13.15. Vilket gäller?

1. Vad är statusen på Tunaskolan? Ni la ner den fort och kvickt men inget händer. Vad är det för planer? Ska den säljas? Ska den rivas? Tidsplan?


2. Hur tänker ni kring demokrati och öppenhet egentligen? Tyckte att jag hörde att ni skulle satsa på hemsidan och göra den mer användarvänlig med mer info, hur tycker ni att ni ligger till på den fronten? För min del tycker jag att den är i det sämre slaget. Till exempel hittar jag ingen info om denna frågestund (som det i vlt står att man ska kunna hitta), en frågestund som verkar gälla som alibi för medborgardialog. Vi lever mitt i ett snabbt strömmande informationssamhälle, varför är det så svårt att ha en väl fungerande webb?

3. Jag tar hand om min mormor som är 89 år. Hon hör dåligt och ser dåligt och går dåligt, men är för övrigt väldigt pigg och glad. Jag har eget företag och jobbar hemma. Allt frid och fröjd. Men på grund av fall så känner sig mormor inte så bekväm med att vara ensam hemma längre stunder. Jättebra är då att man kan få service och omvårdad i hemmet. Men är det verkligen rimligt att det ska kosta 270 kronor i timmen? Säg att jag ska på ett jobbmöte i Västerås. Tre timmar är ingen orimlighet inklusive resor. Ska jag då fakturera kunden nästan 2500 kronor (vilket motsvarar drygt 800 kronor efter sociala avgifter och skatt och så)? Eller ska jag tacka nej till jobbet? Hur rimmar det med Bo kvar hemma och visionen om att bli en topprankad företagskommun?

Är hemskt tacksam för utförliga och förklarande svar.

1000 tack så länge!


Enkla och vänliga hälsningar

Jenny Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar