tisdag 3 november 2009

Dum fråga

Angående Centerns utmärkta förslag om att ungdomsjobb ska ge lägre lön, säger vänsterpartiets Josefin Brink i ab:
-Varför skulle unga attraheras av låga löner?

Tja, kanske för att de attraheras av jobb.

Ett typexempel på hur lågt arbete värderas. Ska man ha ett jobb så ska det vara sex timmars arbetsdag och jäkligt välbetalt, annars är det bättre att vara arbetslös...

Ett annat jobbproblem pekar min fd kollega Kicki Norman i sin blogg på. 80- och 90-talisternas låga arbetsmoral. Läs ett mycket välformulerat inlägg.

Det här är två stora problem vi har att brottas med framöver. Både genom attitydförändringar och lagstiftning. Bara att hugga i!

Och som den åttiotalist jag är kan jag garantera att det finns undantag, jag jobbar stenhårt. Både med mitt jobb, och för att också alltid ha ett jobb. Det är det där med det egna ansvaret ni vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar