tisdag 2 mars 2010

Vindkraftverk i Hallstahammar

Regeringen storsatsar nu på förnybar energi. Tillsammans med den långsiktiga kärnkraftsöverenskommelsen är det här ett mycket välkommet steg till en lång och hållbar energipolitik. Vi behöver göra allt vi kan för att gå ifrån smutsig kolkraft och till ren, förnybar och också billig energi. I ett tidigare inlägg öppnade jag för att lägga ett kärnkraftverk i Hallstahammar. En sådan satsning är ju inte gjord i en handvändning, men hur ser det ut med vindkraft. Förnybara källor ska producera 25 tWh, vilket motsvarar ungefär 2000 vindkraftverk av dagens storlek. Hur många av dem kan vi lägga i Hallstahammar?
Vi har visserligen en hel del skog och ligger kankse inte ultimat, men har det gjorts någon ordentlig utredning på möjligheten?
Hallstahammar har potential, om man bara börjar se utanför boxen. Och det måste vi, för Hallstahammar är världens bästa kommun och jag vill att det ska gå strålande för oss!

2 kommentarer:

  1. Att föreslå kärnkraftverk i Hallstahammar (Kraftverksbloggen i februari) vittnar om en skrämmande okunnighet om kraven på val av plats för reaktorer.
    Vi har ett avtal i Alliansen om att vartefter gamla verk går ur tiden ersätta dem med med nya.
    Att utöver denna ersättning, som i sig kan bli oerhört kostsam, utöka med ytterligare verk verkar ekonomiskt orimligt.

    Att sätta förnedrande etikett på Solveig Ternström och tala om bakåtsträvarcentern gagnar inte allianssamarbetet varken på riksnivå eller i Allians för Hallstahammar.

    I din blogg Vindkraftverk i Hallstahammar funderar du över möjligheterna att bygga vindkraftverk i Hallstahammar. Efter mina kontakter med bl a Mälarenergi finns stort intresse av att hitta en lämplig plats för åtminstone ett stort verk i Hallstahammar. Lämplig plats kan vara norr om Stena men dessförinnan måste vindmätning göras för att bedöma om medelvinden är tillräcklig.
    Bra Jenny att du nu verkar ha ett av dina tåg rullande på vindkraftsspåret.
    PER WERNBERG gruppledare Centerpartiet i Hallstahammar

    SvaraRadera
  2. Hej Per! Och jätteroligt att du läser min blogg och kommenterar!

    Det är inte alls någon okunnighet om vad som krävs för att anlägga ett kärnkraftverk. Jag är mycket väl medveten om vilka oerhörda säkerhetskrav som ställs. Det fattar ju jag också att det inte går. Eller? :o) Men min poäng är att man måste ställa ibland dumma frågor och lägga helt otänkbara förslag. Det leder till ökad kreativitet och förhoppningsvis bra innovativa förslag.
    Jag är absolut för kärnkraft och tillhör dem som gärna skulle se att överrenskommelsen skulle utvidgas till att även innefatta att man på sikt ska få starta nya kärnkraftverk. Men än så länge är jag jätteglad över den överrenskommelse som finns.
    Samtidigt så brinner jag för förnybarenergi, det är ingen motsägelse, och nya tekniska lösningar för att effektivisera de lösningar vi redan har idag. Vindkraft, vågkraft, bioenergi, finns mängder med spännande energikällor. Det förnybara är framtiden men än så länge har vi inte kommit så långt att vi helt kan fasa ut kärnkraft, och både vanliga konsumenter men kankse framför allt svensk basindustri behöver långsiktiga garantier för säker och ekonomiskt konkurrenskraftig energi.

    Men erkänner att mitt ordval var dumt och ber om ursäkt för det och tar genast bort det. Hoppas att den eventuella skada som är gjord går att repareras och att vi kan fortsätta att ha ett långsiktigt och fruktsamt samarbete.

    Däremot välkomnar jag en diskussion om energi- och miljöfrågor, såväl som andra frågor. Det är ju därför alliansen är så bra. Vi kan diskutera saker med varandra.

    Ha en jätteskön kväll så ses vi på torsdag!

    SvaraRadera