fredag 14 augusti 2009

Redo för kyrkovalet!

Tjohoo! Äntligen är den klar! Broschyren till kyrkovalet som jag har filat på i evigheter nu känns det som. I Hallsta så har alla de borgliga partierna gått ihop till Kyrkans Väl. Som ställer upp i kyrkorådet, kyrkofullmäktige och i församlingarna. På stifts- och riksnivå går däremot de olika partierna till val med egna listor. Jag vet, lite krångligt är det. Men väldigt roligt. Och väldigt kul att lära sig mer om vad kyrkan står för. Jag som inte direkt är religös men som ändå har ett ganska stort kyrkligt intresse. Va, säger ni nu kankse. Men jag tycker om kyrkan. Jag tycker om de fina byggnaderna, jag tycker om deras grundvärderingar, med lite modifikationer här och där. Det är trevligt med familj och viktigt att värna om den, även om jag inte tycker att den måste bestå av man/kvinna. Till exempel. Jag tycker så mycket om kyrkan att jag faktiskt ibland funderar på att läsa till präst. Det skulle jag tycka var väldigt spännande. Så vi får väl se någon gång i framtiden. Just nu nöjer jag mig att kandidera Hallstahammars kyrkliga samfällighet, Hallstahammars-Bergs församlings valkrets och till kyrkofullmäktige i Hallstahammar.

Så se nu till att gå och rösta den 20 september!

4 kommentarer:

  1. :) Jag vet inte om jag är riktigt berättigad att gå och rösta i Hallstahammars-Bergs församlings valkrets men annars skulle jag gärna göra det! Kyrkan skulle lätt behöva någon som du! Hade däremot ingen aning om dina prästambitioner. Det är läskigt hur mycket mer du liknar Rikard hela tiden. Han svärmar också för teologi, och gillar dessutom att dammsuga. Jag säger då det, inte undra på att jag fantiserar om strandbröllop!

    SvaraRadera
  2. hmm, jag kan ju inte låta bli att kommentera detta..

    du har tidigare yttrat att du gillar kyrkan och dess traditioner men att du har lite svårt för jesus; som privatperson funkar det ju alldeles utmärkt men jag tror att det kan bli liiite svårt att komma runt jesus-biten om du ska bli präst ;) men det är väl du till att vara envis nog att försöka!

    kram till min finaste jenny som jag saknar mycket från du vet säkert vem :)

    SvaraRadera
  3. Så hur ska vi som bor utanför din valkrets kunna ta del av dina listor? Tycker att du får slänga upp lite valmaterial här på nätet så att man kan spana i alla fall. Har du en egen lista med saker du vill driva igenom och står för? Släng upp den så att vi kan debattera =)
    Lycka till

    SvaraRadera
  4. Tja... det undrar jag också! Man tror helt enkelt att ni alla får flytta hit så att jag får en stabil väljargrund att stå på...:o) För att inte tala om hur roligt vi skulle ha det!

    Och fick inte lägga upp en pdf här för blogspot, eller rättare sagt, vet inte riktigt hur man gör...:D Men gå in på svenskakyrkan.se/vasterasstift/valwebb så finns det lokala programmet för Kyrkans Väl i Hallstahammar där.
    Dock kanske övriga i gruppen något mer konservativa och traditionella i sin uppfattning än vad jag är...

    Typ. :o)

    SvaraRadera